вторник, 3 июля 2018 г.

Թարգմանություն


Այս փոփոխական աշխարհը
Առաջին պարզունակ տպավորությունը, որն առաջացնում են բնական և մատերիական երևույթները, հանդիսանում է ինչ որ բանի անընդհատությունը, континуального. Եթե մեր առջև ունենք մետաղի կտոր կամ հեղուկի որոշ ծավալ, ապա դա  ստիպում է մեզ պատկերացնել, որ դրանք անսահմանորեն բաժանելի են, և որ նրանց կամայական փոքրիկ մասնիկ ևս օժտված է նմանատիպ հատկություններով:
    Մաթեմատիկայում բոլոր ճանապարհները տանում են Հունաստան:
Այստեղ ես պատրաստվում եմ ներկայացնել անսահման փոքր մեծություններ հասկացության  էվոլուցիան: Վայրը, որտեղ վերջնական ձևավորվեց այս հասկացությունը Արեւմտյան Եվրոպան է, իսկ ժամանակաշրջանը՝ տասնյոթերորդ եւ տասնութերորդ դարերը, սակայն, երբ ես փորձում եմ հետեւել այս գաղափարի ծագմանը, տեսնում եմ մեկ այլ վայր եւ մեկ այլ ժամանակաշրջան: Այսպիսով, մենք կրկին վերադառնում ենք Հին Հունաստան՝ Պլատոնի անմոռանալի օրեր:
    Անսահմանության խնդիրը, ինչպես նաև դրա հետ սերտորեն կապված իռացիոնալության հարցը, ունեն հունական արմատներ: Հենց այստեղ առաջացավ նաև առաջին ճգնաժամը, որոնք նրա պատմության մեջ շատ են: Ճգնաժամը տեղի է ունեցել Պլատոնի ժամանակ, բայց Պլատոնը  չէր դրա նախաձեռնողը: Այս հարցին  նաև ոչ մի կերպ չէին անդրադառնում Հունաստանի այլ ուղղափառ փիլիսոփաներ: Ճգնաժամը առաջադրվել էր մտածողների դպրոցի կողմից, որոնց այդ ժամանակների առաջատար փիլիսոփաները արհամարանքով կոչում էին սոփեստներ:
Ուրիշ կերպ, նրանց անվանում էին էլեացիներ (элеатами). այդպես ուղղափառ փիլիսոփաներն այս անհասկանալի մարդկանց անվանեցին, ենթադրելով, որ նրանց ուսմունքը կարող է նույնքան անհեթեթ եւ աննշմար լինել, որքան հայրենիքը իրենց կարկառուն ներկայացուցիչների՝ Պարմենիդեսի և Զենոնի: Էլեան, որը գտնվում էր Իտալիայի հարավում, աղքատ հունական գաղութ էր և ըստ Դիոգենես Լայերտացու, «քաղաքը համեստ է և միայն կարող է կրթել քաջարի տղամարդիք»: Թեև հիմա հետադարձ հայացք նետելով, կարելի է պնդել, որ Էլեան դարերում փառավորվել է միայն  սոփեստների շնորհիվ:
«Զենոն Էլիացու փաստարկները,- ըստ Բերտրան Ռասելի, - այս  կամ այն ձևով  շոշափում են իր ժամանակներից մինչ այսօր առաջարկվող տարածության, ժամանակի և անսահմանության թեորիաների գրեթե ողջ հիմնական հասկացությունները»: Այսօր մենք չգիտենք, այս «փաստարկների» մասին պատկերացումը բանավեճերի ընթացքում, թե առանձին գրքի տեսքով են ի հայտ եկել: Միգուցե և՛ այդպես, և՛ այնպես: Պլատոնի «Պարմենիդես»  երկխոսությունից,  այս անհասկանալի թեմայի վերաբերյալ գոյություն ունեցող սակավաթիվ աղբյուրներից մեկից, տեղեկանում ենք Զենոնի և իր ուսուցիչ Պարմենիդեսի Աթենք կատարած այցի մասին: Այստեղ կա հիշատակում նախորդ այցի մասին, որի ընթացքում էլ, պարզվում է, Զենոնը ներկայացրել է իր «Փաստարկները»: Եվ երբ դրանց մասին նրան կրկին հարցնում են, Զենոնը պատասխանում է. 

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Դասավանդողի բլոգ